دوره امنیت پرواز پاراگلایدر

دوره امنیت پرواز آموزش پاراگلایدر

دوره امنیت پرواز یکی از دوره های تکمیلی آموزش پاراگلایدر به شمار می رود با این وجود داشتن گواهینامه آن برای شرکت در دوره های بالاتر ضروری است. بعد از دوره آموزشی مستقل شرایط لازم برای شرکت در دوره امنیت پرواز را پیدا می کنید.

در دوره امنیت پرواز که به SIV نیز معروف است شرایط ناپایدار پروازی به صورت کنترل شده و تحت نظارت و مربی بازسازی می شود. هدف اصلی این دوره آموزش تکنیک هایی است که با استفاده از آنها می توانید کنترل بیشتر و بهتری در شرایط غیر عادی روی چتر داشته باشید و امنیت خود را در هنگام پرواز تضمین کنید.

تمامی جلسات عملی دوره SIV آموزش پاراگلایدر بر روی آب (دریاچه یا آبگیر) انجام می شوند و همواره یک یک قایق نجات آماده است تا در صورت سقوط خلبان به کمک او بشتابد. در این دوره حتما باید بیسیم و دوربین فیلمبرداری همراه داشته باشید و دستورات مربی را در هنگام پرواز به دقت اجرا کنید.

مانورهایی که در این دور یاد می گیرید در واقع جزو مهارت های پایه ای یک خلبان پاراگلایدر هستند چون شرایطی که در دوره SIV تجربه می کنید شرایطی است که به راحتی ممکن است در حین پروازهای تک نفره خود در آن ها گیر بیفتید. پس ضروری است که نحوه رویارویی با این موقعیت های خطرناک را بلد باشید و بدانید در چه شرایطی چگونه باید بال را کنترل و ریکاوری کنید.

در دوره امنیت پرواز آموزش پاراگلایدر مهارت های پرواز اکتیو (Active Flying) به شما آموزش داده می شود. پرواز اکتیو مهارتی است که به عنوان یک خلبان مستقل حتما باید آن را آموزش دیده باشید. پرواز اکتیو به معنای فعال بودن خلبان در حین پرواز برای کنترل پاراگلایدر است.

خلبان های مبتدی به صورت پسیو پرواز می کنند یعنی مهارت های کنترلی محدودی دارند و نهایتا می توانند در شرایط مساعد جوی، چتر را در یک مسیر ساده هدایت کرده و پس از چند دقیقه فرود بیایند اما یادگیری پرواز اکتیو به شما این امکان را می دهد که در شرایط ناپایدار تر هم بتوانید پاراگلایدر را کنترل کنید و به سادگی به خطر نیفتد.

مانورهای پیچیده دوره SIV با توجه به مهارت های هنر جو از سطوح ابتدایی آغاز شد و رفته رفته مانورهای پیچیده‌ تر نیز آموزش داده می شود. توجه داشته باشید که ضروری است دوره امنیت پرواز را زیر نظر یک مربی حرفه ای و با سابقه انجام دهید، زیرا در این دوره مهارت های نجات جان خود را یاد می گیرید و اگر کیفیت دوره مناسب نباشد ممکن است در شرایط پیچیده خودتان را به خطر بیندازید.

جدای از اینکه SIV پیش نیاز شرکت در دوره های متوسطه و پیشرفته است اکثر خلبان های مستقل نیز این دوره را پشت سر می گذارند. خلبان های مستقل افرادی هستند که تنها مایلند پروازهای تفریحی تک نفره با پاراگلایدر انجام دهند اما همین گروه از افراد هم بهتر است دوره امنیت پرواز را ببینند تا یاد بگیرند کنترل کاملی روی بال پاراگلایدر داشته باشند.

دوره امنیت پرواز پاراگلایدر

سوالات رایج

در ادامه به رایج‌ترین سوالاتی که در خصوص دوره امنیت پرواز پاراگلایدر وجود دارند می‌پردازیم:

آیا شرکت در دوره امنیت پرواز الزامی است؟

اگر می خواهید به یک خلبان پاراگلایدر حرفه ای تبدیل شوید و با خیالی آسوده به تنهایی پرواز کنید شرکت در دوره امنیت پرواز ضروری است. افرادی که آموزش پاراگلایدر را تا دوره مستقل ادامه می دهند الزامی به شرکت در دوره SIV ندارند اما بهتر است گواهینامه آن را نیز دریافت کنند تا مهارت های پرواز خود را گسترش دهند. با این وجود اگر قصد دارید دوره های متوسطه و پیشرفته شرکت کنید حتما باید گواهینامه SIV را بگیرید.

SIV مخفف چیست؟

SIV مخفف Simulation d’Incident en Vol به زبان فرانسوی یا مخفف simulating unstable situations in flight به زبان انگلیسی است.

آیا برای دوره امنیت پرواز باید چتر جدیدی بخرم؟

اصولا داشتن چتر کلاس A و B برای شرکت در این دوره کافیست. هرچند اگر چتر کلاس B داشته باشید بهتر است چون قابلیت مانور پذیری بیشتری دارد. تنها نکته مهم این است که چتر شما از سلامت کافی برخوردار باشد توان تحمل شرایط ناپایداری که قصد بازسازی آن را داشته باشد.

دوره امنیت پرواز در تهران هم برگزار می شود؟

بیشتر کلاس های عملی دوره امنیت پرواز در شمال کشور و روی آبگیرها و دریاچه ها انجام می گیرند. در تهران به ندرت کلاس های SIV برگزار می شوند چون چنین آبگیرهایی زیاد در دسترس نیستند.

بهترین مربی برای آموزش دوره امنیت پرواز پاراگلایدر کیست؟

برای تشخیص بهترین مربی ابتدا باید سوابق او را بررسی کنید و پس از آن اگر می توانید شاگردهای قبلی او را پیدا کرده و نظر آنان را نیز جویا شوید. ببینید که مربی چند سال سابقه پرواز دارد؟ آیا گواهینامه رسمی مربی گری پاراگلایدر دارد؟ سابقه مربی گری او چقدر بوده است؟ گواهینامه پروازی او تا چه سطحی است؟

استاد پوریا غلامی در آکادمی کاپیتان فلای با 15 سال سابقه پرواز یکی از بهترین مربیان پاراگلایدر در ایران

دوره امنیت پرواز

دو دوره امنیت پرواز باید حداقل 10 پرواز را با موفقیت انجام دهید. همانطور که اشاره شد تمامی جلسات عملی روی سطح آب انجام می شوند تا در صورت بروز هرگونه مشکل خطری جان خلبان را تهدید نکند. یادتان باشد که مانورهای دوره SIV خطرناک هستند.

مانورهایی که در دوره امنیت پرواز آموزش می بینید عبارتند از:

  • Pitch control
  • Roll control
  • Small ear
  • big ear (با زوایای مختلف)
  • Asymmetrical collapses (سقوط نامتقارن)
  • Frontal stall (استال از جلو)
  • B Line Stall
  • Spiral 45 (چرخش 45 درجه)
  • spiral dive (شیرجه اسپیرال)
  • Deep stall (دیپ استال)
  • Full Stall (فول استال)

دوره امنیت پرواز همچنین شامل حداقل 4 ساعت آموزش تئوری نیز می شود. در این جلسات تئوری همراه با مربی به بررسی ویدئوهای آموزشی و ویدئوهایی که از پروازهای دیگر ثبت شده می نشینید تا قبل از جلسات عملی با شرایط پیش رو آشنایی خوبی داشته باشید.

همچنین در این دوره نحوه استفاده از چتر کمکی و ریپک کردن آن بعد از استفاده را نیز آموزش خواهید دید. برای این کار ممکن است از روی زمین یا با زیپ لاین نحوه باز کردن چتر نجات به شما آموزش داده شود.

در دوره SIV همچنین پیش از شروع جلسات عملی ضروری است یک پرواز آزاد از سایت انجام دهید تا با شرایط منطقه و محل لندینگ آشنایی پیدا کنید. نحوه صحیح چک لوازم قبل و بعد از پرواز نیز به شما آموزش داده می شود.

لازم به ذکر است که تمامی پروازها در طول این دوره در لاگ بوک شما ثبت می شود.

توجه داشته باشید که تمامی پروازها توسط دوربین مربی ضبط می شوند تا تا در بروز هرگونه ایراد در پرواز به خوبی بتوان آن را به هنرجو نمایش داد و توضیحات را بهتر به او منتقل کرد. تماشای ویدئوی پرواز در پایان هر روز الزامیست تا مربی به خوبی بتواند رفع اشکال کند.

تمامی مانورهای نیز در ارتفاع 100 متری AGL پایان می پذیرند.

مهمترین پیش نیاز ثبت نام در دوره امنیت پرواز این است که گواهینامه دوره مستقل را داشته باشید و حداقل 50 پرواز بلند را ثبت نموده باشید. همچنین داشتن بیمه نامه رسمی نیز الزامی است.

جدای از گواهینامه‌ ها و مدارک مورد نیاز به تجهیزات خاصی هم نیازمندید تا بتوانید در دوره SIV شرکت کنید. لوازمی که برای شرکت در دوره امنیت پرواز به آن ها نیاز دارید عبارتند از:

  • یک چتر پاراگلایدر دارای استاندارد EN یا LTF که جداثر 100 ساعت پرواز را تجربه کرده باشد (حداکثر 5 سال عمر کرده باشد)
  • یک هارنس با استاندارد EN
  • کلاه ایمنی با استاندارد EN 966
  • یک چتر نجات با استاندارد EN یا LTF
  • دو دستگاه بیسیم و هدست
  • جلیقه نجات برای جلوگیری از غرق شدن در صورت سقوط در آب
  • حضور قایق نجات در حالت آماده باش در محل
  • داشتن لباس مناسب (کفش، بادگیری، عینک و دستکش مخصوص)

هزینه دوره امنیت پرواز بسته به تعداد جلسات مورد نیاز هنرجو متفاوت است. همچنین باید هزینه تعویض یا آپدیت تجهیزات در صورت نیاز را نیز در نظر بگیرید. جدای از این موارد در حالت استاندارد تنها هزینه آموزش دوره امنیت پرواز بدون احتساب تجهیزات و موارد اضافی به صورت میانگین در سال 1402 بین 15 تا 20 میلیون تومان است.

توجه داشته باشید که به خاطر چند میلیون تومان کمتر ریسک نکنید و حتما یک مربی حرفه ای و با سابقه را برای آموزش دوره انتخاب نمایید. انتخاب یک مربی خوب اهمیت بسیار زیادی مخصوصاً در این دوره آموزشی دارد.

در این دوره آموزشی باید حداقل 10 پرواز و 4 ساعت کلاس تئوری را پشت سر بگذارید. تعداد جلسات امنیت پرواز بسته به مهارت ها و سرعت پیشرفت هنرجو متفاوت است. با این وجود حداقل 15 جلسه به طول می انجامد.