دوره تندم

دوره تندم

دوره تندم یا دونفره

پاراگلایدر یک تفریح سولو و مستقل نیست. شما می توانید به راحتی، یک نفر دیگر را هم در لذت پرواز خود شریک کنید. به همین دلیل است که باید دوره آموزشی تندم یا دونفره را پشت سر بگذارید.

برای گذراندن این دوره لازم است دوره های مبتدی، مستقل، متوسطه، پیشرفته و حتی امنیت پرواز را پشت سر گذاشته باشید. واقعیت اینجاست که دوره تندم یا دونفره برای خلبانی است که می خواهند به شکل حرفه ای این رشته را دنبال کرده و حتی از آن کسب درآمد کنند. از سوی دیگر، امنیت مسافران بسیار مهم است و به همین دلیل باید دقت زیادی به کیفیت آموزش داشت.

در این مطلب از وبسایت کاپیتان فلای می خواهیم دوره تندم یا دونفره را به طور کامل شرح دهیم و بگوییم که باید در انتظار چه چیزی باشید.

دوره تندم

سوالات متداول

در ادامه به بخشی از مهم ترین سوالات شما در خصوص دوره آموزشی پرواز تندم پاسخ داده ایم:

  • آیا محدوده وزنی برای دوره تندم وجود دارد؟

معمولا توصیه می شود که خلبان و مسافر زیر 100 کیلوگرم وزن داشته باشند. چرا که پاراگلایدرهای دونفره برای وزن بیش از 200 کیلوگرم طراحی نشده اند.

  • آیا بعد از اخذ گواهینامه دوره تندم می توان به کسب درآمد مشغول شد؟

بله! بعد از پایان دوره، شما می توانید خدمات پرواز دونفره تفریحی ارائه کنید و از این راه درآمد داشته باشید.

  • آیا برای پرواز تندم باید پاراگلایدر دونفره خریداری کرد؟

بله. شما نمی توانید با پاراگلایدر تک نفره، پرواز دونفره را انجام دهید چرا که به دو هارنس، دو چتر کمکی و…احتیاج دارید. بنابراین اگر می خواهید به کسب درآمد از این راه مشغول شوید، باید پاراگلایدر دونفره خریداری کنید.

دوره تندم یا دونفره

  • بهترین مربی پاراگلایدر دونفره کیست؟

آکادمی کاپیتان فلای برخی از بهترین مربیان پاراگلایدر را به هنرجویان خود ارائه می کند. استاد پوریا غلامی با سابقه ی 15 ساله ی پرواز، یکی از بهترین مربیان این آکادمی است. شما می توانید با رزرو دوره های آموزشی ایشان، مهارت خود در پرواز را افزایش دهید.

پرواز با پاراگلایدر دونفره کار راحتی نیست و به همین دلیل به آموزش های زیادی نیاز دارد. قبل از هر چیزی باید بدانید که کنترل این پاراگلایدر سخت تر است چرا که وزن بیشتری دارد. علاوه بر این، به دلیل پذیرش مسئولیت امنیت مسافر، خلبان مورد نظر باید بسیار ماهر باشد و ریزه کاری های زیادی را در پرواز رعایت کند.

در طی دوره تندم یا دونفره، 7 نکته اساسی آموزش داده می شود که به Seven Point Check شناخته می شوند:

هنرجوی دوره تندم باید روش های چک کردن تجهیزات و لوازم کمکی را به خوبی بشناسد. در این دوره، چک کردن هارنس، چتر کمکی، اتصالات و رایزرها، بال و تجهیزات مربوط به مسافر به هنرجو آموخته می شود.

هنرجو یاد می گیرد که مسافر را روی زمین به خود متصل کرده و وسایل هر یک را به درستی ببندد

هنرجو باید با مسافر روی زمین و سطح صاف تمرین کند تا به بهترین شکل، چترکشی پرواز دونفره انجام شود.

تمرینات مربوط به چترکشی با مسافر در آب و هوای مختلف و در شرایط متفاوت( از لحاظ سرعت و جهت باد) انجام می شود تا خلبان تندم نسبت به تمام شرایط پرواز، آگاه و مطلع باشد.

هنرجوی دوره تندم یا دونفره، اولین پرواز خود به عنوان خلبان تندم را با مربی خود انجام می دهد. در این مرحله، باید بتواند توضیحات پرواز را به مسافر ارائه کند و تمام چک پوینت های پرواز را انجام دهد. در نهایت باید تیک آف و لندینگ درست و کاملی داشته باشد. حضور مربی تندم باعث می شود که در حین اولین پرواز دونفره، ایرادات و مشکلات خلبان نیز مشخص شود.

بیشتر مواقع این پروازهای تمرینی کوتاه مدت هستند.

بعد از اینکه هنرجو به اندازه ی کافی در پرواز دونفره مهارت پیدا کرد، پروازهای طولانی تر و مرتفع تری نیز انجام می شود تا اطمینان حاصل گردد که هنرجوی دوره تندم پاراگلایدر از هر لحاظ آماده و ماهر شده است.

در گام بعدی، هنرجوی دوره تندم یا دونفره باید پرواز در ارتفاعات بالا( حداقل 8 هزار متر) را امتحان کند. در این پرواز نیز مربی پاراگلایدر همراه او خواهد بود و ایرادات هنرجو را به وی گوشزد خواهد کرد. در این مرحله، هنرجو آماده می شود تا به همراه مسافر یک تیک آف دقیق، یک پرواز کنترل شده و لندینگی زیبا را امتحان کند.

در گام نهایی، هنرجو به همراه یک خلبان ماهر و دارای گواهینامه به پرواز درمی آید و بر اساس یک چک لیست، تمام کارهایی که مربی به او می گوید را اجرا خواهد کرد. هنرجو از تمام چک ها مطمئن می شود و سپس تیک آف می کند. در نهایت نیز یک لندینگ حرفه ای و آرام را باید اجرا کند

همچنین لازم به ذکر است که پروازهایی که هنرجو تحت نظر مربی پاراگلایدر انجام می دهد، 5 سورتی خواهد بود. البته فراموش نکنید که با پنج پرواز، هرگز نمی توانید به سطحی از مهارت برسید که امنیت مسافر خودتان را نیز تضیمن کنید. به همین دلیل همیشه توصیه می کنیم که دوره تندم یا دونفره پاراگلایدر را جدی بگیرید و تا حد امکان، پروازهای تمرینی بیشتری با مربی خود انجام دهید تا به بالاترین سطح از مهارت برسید.

در نهایت باید اعلام کنیم که بدون استعداد و استمرار، هیچ هنرجویی نمی تواند در دوره تندم موفق شود.

برای گذراندن دوره تندم یا دونفره، حتما باید دوره های قبلی پاراگلایدر را گذرانده باشید. از آن جایی که امنیت مسافر به عهده ی شماست، هیچگونه ریسکی در آموزش پذیرفته نیست. تنها خلبانانی می توانند وارد دوره تندم یا دونفره شوند که:

  • تمام دوره های آموزش پاراگلایدر را پشت سر گذاشته باشند و گواهینامه های مربوطه را اخذ کرده باشند
  • از مهارت کافی در پرواز برخوردار باشند
  • توانایی کنترل و مهار پاراگلایدر سنگین دونفره را داشته باشند
  • آمادگی بدنی خوبی داشته باشند
  • سال ها سابقه و تجربه پرواز داشته باشند.

دوره های تندم برای خلبانان ماهر و پیشرفته پاراگلایدر برگزار می شود. گرچه هزینه این دوره نسبت به دوره های مبتدی یا مستقل ارزان تر است اما هرکسی قادر به شرکت در آنها نیست.

هزینه دوره تندم یا دونفره با توجه به سطح مهارت مربی پاراگلایدر تعیین می شود. در این میان ساعات مورد نیاز آموزش و سطح مهارت هنرجو نیز در تعیین قیمت بی تاثیر نیست.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت دوره تندم یا دونفره با کاپیتان فلای تماس بگیرید

مدت زمان آموزش دوره تندم به سطح مهارت و نیاز هنرجو بستگی دارد. معمولا آموزش های مربوط به دوره تندم بیش از 12 ساعت طول می کشد. برخی از دوره به آموزش های عملی و پرواز اختصاص پیدا می کند و بخشی دیگر از دوره، مربوط به آموزش های تئوری است.